Miniclip’in kurucusuyla röportaj
Miniclip, Google Analytics verilerine göre ayda 43 milyon kişi tarafından ziyaret edilen, dünyanın en büyük oyun sitesi. (Nasıl “dev”leştiler?)
Bu röportajda, sitenin kurucusu Robert Small, Miniclip’in nasıl bu kadar büyüdüğünü, tasarımlarını nasıl yenilediklerini, ziyaretçi profillerini ve gelecekle ilgili planlarını anlatıyor.
– “Miniclip nedir?” sorusuyla başlayalım isterseniz. Site nasıl ortaya çıktı?
Robert Small: İş ortağımla yüksek kalitede bir online eğlence markası oluşturmayı düşünüyorduk. MTV, Disney, Warner Bros gibi şirketlerin offline olarak ürettiklerine rakip olabilecek bir firma. Bu fikri hayata geçiren markamız 2001 yılında kuruldu. İnsanların; meşguliyetleri arttıkça ve kullandıkları bant genişlikleri yükseldikçe; kolayca ulaşılabilir, bit-boyutlu eğlence siteleri talep edeceklerini biliyorduk.
Başlangıçta Tony Blair veya George Bush gibi karakterlere dayalı güncel oyunlar ve animasyonlar geliştirdik. George Bush’la ilgili oyunlarımız, yüz milyonlarca kere oynanarak, Miniclip markasının dünyaya duyurulmasında önemli rol oynadılar. Daha geniş ve farklı alanlardan insanların ilgisini çekmeye başlayınca, sitenin çekiciliğini arttıracak yeni oyunlar ekledik.
Dikkatleri üzerimize çekecek bir diğer yöntem de, webmaster’lara sitelerine uydurabilecekleri yüksek kaliteli oyunlar sunmamız oldu. Bu oyunlar, sitemize çok ziyaretçi çektiler.
– Yakın zamanda siteye neler eklediniz ve niçin?
Robert Small: Miniclip bir online oyun sitesi olarak yola çıktı ve ziyaretçilerimiz arttıkça ve tabi bu esnada yüksek bant genişliği yaygınlaştıkça diğer eğlence kanallarımızı da ekleme fırsatı bulduk. Bu kanallara bir örnek yeni çizgi film kanalımızdır. Yeni kanallarımız, eski oyuncularımız sebebiyle popüler oldular. Şu ana kadar bu kanallarımızın elde ettikleri başlangıç trafiğinden çok memnunuz. 2006’daki yenilenmemizde yayına sunduğumuz İspanyolca, Fransızca ve Almanca versiyonlarımızı tamamlamak için sitemizi İtalyanca, Portekizce, Korece ve Çince’ye çevirdik.
– Ziyaretçileriniz kimlerden oluşuyor?
Robert Small: Ana ziyaretçi kitlemiz, 13-18 yaşları arasındaki gençler. Elbette geniş oyun yelpazemiz sebebiyle, ziyaretçilerimizin yaş aralığı 13’ten 80’e kadar artıyor. Bulmaca ve eğitim oyunlarımızın, macera ve aksiyon oyunlarımıza göre daha yaşça büyük oyuncularımızdan ilgi gördüklerini fark ediyoruz. Ziyaretçi kitlemiz konuşkan. Oyunları okuldaki veya kolejdeki arkadaşlarına tavsiye ediyorlar. IM, SMS, e-mail ve bloglar yoluyla haberler çok hızlı yayılıyor. Bu yayılım sebebiye organik olarak büyüyoruz, büyük reklam harcamaları yapmamız gerekmiyor.
– Tasarımı ne etkiledi?
Robert Small: Tasarımı yenilenmiş sitemizi Temmuz 2006’da yayınladık. Bu yenilemede, siteyi en baştan, kullanıcı odaklı ve kullanımı kolaylaştıracak şekilde tasarladık. Pek çok update kullanıcı tavsiyeleriyle ortaya çıktı. Bu düzenlemeleri de yeni tasarıma dahil ettik. Yeni sitenin ana fonksiyonları; oyun arama özelliği, favori oyunlar, yakın zamanda oynanan oyunlar listeleri, daha detaylı FAQ (Sıkça Sorulan sorular), RSS Feed’leri ve tercihe bağlı her sayfada yer alabilen bütün oyunların listesi oldu.
Oyuncularımız, oyunları arkadaşlarına tavsiye edebilmek isteyince, oyun paylaşmanın 3 yolunu sunduk: E-mail ile, IM ile ve bloglar ve websiteleri için kopyala/yapıştır yöntemiyle.
Yeni tasarımımızı etkileyen bir diğer faktör de, reklam verenler için genişletilmiş bir ortam sunmak istememizdi. Yeni, yenilikçi tarzda reklam seçenekleri sunduk. Zengin medya kaplamalar, ana sayfayı tamamen kapsayan reklamlar, pre-roll videolar ve bize has olan “Advergame” buzz kampanyaları.
– Sitede hangi araçlar kullanıldı?
Robert Small: Yeni websitesinde kendi üretimimiz olan bir CMS kullanılıyor. PHP, sitedeki nesneleri yönetmemize, eklemeler yapmamıza ve performansı düzenlememize imkan sağlıyor. Sitemizin oyun ve animasyon içeriğinin çok büyük bir bölümü Shockwave ve Flash ile hazırlandı.
– Nasıl bir tasarım sürecinden geçtiniz?
Robert Small: Amacımız, oyuncuların, istediklerine kolay bir şekilde ulaşabilmelerini sağlamaktı. Tasarım sürecinin ilk basamağı, yeni tasarıma dahil edeceğimiz özellikleri siteye eklemek oldu. Bunu yaptıktan sonra, kullanıcılarımızın hangi özellikleri ve geliştirmeleri istediklerini öğrendik. Bu aşamada reklam verenlerle de görüşerek, hangi tip reklamları tercih edeceklerini sorduk.
Değişik görsel konseptler tasarlandı ve tartışıldı. Yeni özellikler ve navigasyon yolları çizildi. Daha sonra bütün bu çalışmalar bir tasarımda birleştirildi. Ayrıca, yeni tasarımımız üzerinde bir kullanışlılık testi uyguladık ve son şekle karar vermeden önce tasarımda modifikasyonlara ve optimizasyonlara gittik. Son aşama, tasarımı hazırlamak ve kodlamak, daha sonraysa içeriğimizi CMS’ye yüklemek oldu.
– Online içerik piyasası kalabalık. Miniclip gelecekte bu piyasada nasıl öne çıkacak?
Robert Small: Son 5 yılda elde ettiğimiz büyük yükseliş hızını sürdürebilmek için uygulamak üzere olduğumuz bazı yeni projeler var. Miniclip’in online içerik sunucuları arasında özel bir yeri var. Çünkü biz eski nesil haber ve video siteleri gibi pasif bir içerik sunmuyoruz. İçeriğimiz interaktif ve heyecan verici. Ayrıca, ABD’de yaşayan kullanıcıların yarısı hala yavaş internet bağlantısı kullanıyor ve sitemizi ziyaret edemiyorlar. Yüksek bağlantı hızı kullanımı ABD’de ve dünyanın diğer yerlerinde arttıkça, sitemizin ziyaretçi sayısı da artacaktır.
– Sitedeki oyunlardan en çok hangisini beğeniyorsunuz?
Robert Small: Commando. 2. Dünya Savaşı’nda geçen eski stil shoot-’em-up tarzı bir oyun. DVD’sinin piyasaya çıkma tarihiyle çakışması için ürettiğimiz Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest oyununu da beğeniyorum.
Bu röportaj, .net Magazine‘de yayınlanan How we Built: Robert Small röportajından tercüme edilmiştir.
2 Yanıt
[…] http://www.opereysin.com yazmış tıklayınız […]
[…] Divanesi olduğum miniclip.com ‘un sahibi Robert Small, ile bir röportaj… […]